Mluvím snad čínsky? Aneb jak se domluvit nejen s dětmi

Mluvím snad čínsky?

V některých článcích i e-booku zmiňuji, jak je důležitá komunikace mezi dítětem a rodičem. Ať už jste vy nebo dítě v jakémkoliv z osmi stylů – romantická princezna/voják, sportovní kamarádka, elegantní dáma, ležérní pozorovatelka, okázalá diva, nekonvenční rebelka, extravagantní hvězda, avantgardní čarodějka, introvert nebo extrovert,… je důležité si uvědomit, že klíčová je naše vzájemná komunikace. Rodič a dítě by měli být partnery, rodič přirozená autorita, ten, kdo jedná z pozice zkušenějšího, moudrého, staršího, nikoliv silnějšího, mocnějšího a nadřazeného.

To znamená partnerské vedení, které je v souladu s demokratickým stylem výchovy, partnerský přístup, založený na rovnocennosti a respektování. Určitě si říkáte ano, to je pěkné, ale úplně nevím, co si pod tím představit.

Příkazy, zákazy, poučování a jiný nepříjemný způsob komunikace dítě omezují, vyprovokují v něm vzdor, odpor, zlobu. Představte si, že někdo jedná tímhle stylem s vámi ať už v práci, doma, na veřejnosti. Cítili byste se dobře?

Přístup k dětem, výchova a vzdělávání dětí založené na uplatňování moci a síly jsou vyčerpávající a ještě málo účinné. Mají negativní a devastující dopady na sebeúctu, rozvoj osobnosti a vzájemné vztahy všech zúčastněných stran.

Pro názornost pár způsobů komunikace z pozice moci, které jsou neefektivní, nepříjemné a je lépe se jim vyhnout:

  • Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)…! Kdybys aspoň…! (výčitky, obviňování)
  • Měla by sis uvědomit, že… (poučování, vysvětlování, moralizování)
  • Tohle jsi udělal/a špatně! (kritika, zaměření na chyby)
  • Já (někdo) kvůli tobě… (lamentace, citové vydírání)
  • Nedělej to, nebo se ti stane…! (zákazy, varování)
  • Z tebe jednou vyroste… (negativní scénáře, proroctví)
  • On je takový… (nálepkování)
  • Udělej… (pokyny)
  • Okamžitě běž a udělej…! (příkazy)
  • Přestaň…, nebo…! Běda, jestli…! (vyhrožování)
  • Křik
  • Podívej se na…, vezmi si příklad z … (srovnávání, dávání za vzor)
  • Já pro tebe…, a ty! (poukazování na vlastní zásluhy)
  • Ty snad chceš…? Copak ty nechceš…? (řečnické otázky)
  • Ty jsi ale(urážky, ponižování)
  • To je náš génius! To ses teda vyznamenal! (ironie, shazování).

Kudy vede cesta k dobré komunikaci, vzájemnému porozumění a pozitivnímu přístupu?

Podle přístupu Respektovat a být respektován je každá z komunikačních dovedností popsaná velmi podrobně, najde tady i cvičení s klíčem, kde si můžete sami vyzkoušet jejich použití. Jak tedy na komunikaci s dětmi správně?

  • Vidím (slyším), že… (popis, konstatování)
  • Je potřeba…; Tohle děláme (tak a tak)…; Pomůže, když…; Když…, tak…

(informace, sdělení)

  • Očekávám, že… Pomohlo by mi, kdyby… (vyjádření vlastních očekávání a potřeb)
  • Uděláš to tak… nebo tak…? Můžeš si vybrat. (možnost volby)
  • Jirko,…! (dvě slova)
  • Co s tím uděláme? A co si o tom myslíš ty? (prostor pro spoluúčast a aktivitu děti)

Osobně vám můžu potvrdit, že to velmi dobře funguje. Chce si to jen používáním zažít nové způsoby komunikace a přístupu k dětem, jakmile se na to budete soustředit, používat, pak vám to půjde samo a domlouvání s vašimi dětmi bude plynout velmi hladce a s lehkostí. Povolí odpor, vzdor a vzájemné soužití se bude naplňovat pohodou.

Zaujala vás ukázka způsobu jak komunikovat s dětmi? Pak doporučuji přečíst celou knihu Respektovat a být respektován, ze které tato krátká ukázka pochází.

Kniha je určena opravdu všem, kteří se snaží o partnerský, respektující přístup ve vztazích, výchově a vzdělávání. Je shrnutím těch nejlepších zkušeností z oblasti dobře fungující komunikace mezi lidmi, učebnicí dobré komunikace. Je napsaná tak, aby byla okamžitě využitelná v praxi, jednak pohled na širší souvislosti mocenského a respektujícího pojetí výchovy a mezilidských vztahů. Je využitelná pro všechny, kteří chtějí investovat úsilí do rozšíření svých komunikačních dovedností pro zvládání běžných i náročných životních situací. Přirozeným důsledkem osvojení těchto dovedností je udržení vlivu i dobrých vztahů a vzrůstající pocit vnitřního klidu, sebeúcty a kompetentnosti.

Mnoho autorů se zabývá touto tématikou, dnes tak vyhledávanou a stále více používanou, což je fantastické. Za sebe ještě doporučuji jednu knihu pro ty, kterým není lhostejné, jak zdravě podporovat a vychovat svoje děti právě partnerským přístupem a komunikací.

Tou další je například Výchova bez poražených. Řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Thomas Gordon

Tady najdete opět srozumitelně a názorně popsané postupy, jak komunikovat s dětmi, jak posílit spolupráci v rodině a jak efektivně řešit problémy.

Dostanete odpovědi na otázky: Jak se při výchově vyhnout přílišným ústupkům dětem.

Jak dětem naslouchat, aby byly ochotné s rodiči mluvit.

Jak s dětmi mluvit, aby byly ochotné naslouchat.

Jak děti naučit řešit své vlastní problémy.

Jak řešit konflikty tak, aby se nikdo necítil poražený.

Součástí knihy jsou praktická cvičení, která rodičům umožní osvojit si nové postupy, patřičně je zažít a případně je vyzkoušet ve své vlastní rodině.

Výsledkem bude méně hádek a bojů, méně zuřivých scén a lhaní, méně trestů.

Začněte ode dneška u sebe Já… Co se vám nelíbí, co vám není příjemné, co vás rozeznívá a dělá vám dobře? Nemocí dnešní uspěchané technické doby je NEkomunikace. Mnoho lidí neumí komunikovat. Nemluvím o mluvení, tlachání, bezduchém povídání o ničem, opakování toho, co chtějí ostatní slyšet, ale o vzájemné smysluplné mezilidské komunikaci v nichž nechybí naslouchání, respekt a pochopení.

Naučte se popisovat své emoce, říkat nahlas co chcete, cítíte a myslíte. Váš život se změní, bude plný barev a pohody. Tak krásné barevné dny.

 

Viktoria Demartini
Baví mě inspirovat ostatní k objevení vlastní jedinečnosti a vnitřní krásy. Více o mně najdete v mém příběhu zde>>
Komentáře
  • Jak se rodí géniové

    Dětství je počátek... Tady začíná náš život. Je to období, kdy se vlivem našeho okolí utváří naše osobnost, charakter, kdy nás ostatní učí vnímat svět, utváří nám realitu a tvoří se základ toho, jak jednou budeme žít.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky